Likte ikke kulda, gitt

Det er alltid spennende å komme til hytta og sjekke at alt er i orden. Særlig når man er nødt til å spare på strømmen. Hytta er ikke så veldig godt vinterisolert, så det koster litt å sikre plussgrader inne hele vinteren.

Jeg har vært flink til å passe på at det ikke står på for mye strøm, og har nok spart noen tusenlapper på det.

Da må imidlertid alt vann være tappet ned, så jeg ikke skal få frostskader på ledningene.

I sisterna, vasker med vannlås og i toalettskåla fyller jeg på med godkjent frostvæske og da lar jeg alle kraner stå åpne slik at vann i kuleventilen ikke fryser i stykker kula, ledning og armaturer.

Men alt kan ikke tappes ned. Jeg klarte ikke å redde alle ledningene i år.

For eksempel kaffemaskinen, min Nespresso Maestria som Eino kjøpte til meg på impuls for 10 år siden. Det har jeg smertelig erfart denne sesongen.

I den har det stått litt vann inne i rørene inne i maskinen og da det ble kuldegrader inne på benken i hytta, frøs den i stykker.

Heretter husker jeg nok å ta med kaffemaskinen hjem ved sesongavslutningen.

Jeg lurer på om det finnes rørdeler slik at den kan repareres, min kjære Maestria. Jeg spurte Chat GTP om det og fikk samme svaret som jeg selv tenkte. Jeg fant imidlertid telefonnummeret til servicereperatøren best selv.

En annen ting som ble skadet i vinter, var en 2,6 m lang varmtvannsledning i kobber under hytta.

Den har hatt et lite lavbrekk, noe som har medført at den ikke har vært helt tømt. Der har den sprukket.

Å skifte den koster 5000 kr + mva. på anbudstorget. Heldigvis har jeg både rør og rørdeler og rørleggertang og en handy venn som kommer på besøk.

Jeg har demontert ledningen,

og er klar for å få satt inn et skjøtestykke.

Jeg må bare hjem og hente baufil, skjøt og koblinger i rett dimensjon. Får nok tak i det hos en rørlegger i nærheten.

Etter hvert er dette nå ordnet. Ledningen hadde utvidet seg fra 12 mm til 15 mm, så den gikk ikke an å skjøte med stumpen som kom med besøket mitt fra Tromsø.  Det ble en helt ny 2,61 m ledning, etter litt fram og tilbake til rørleggerbutikken på Rød 19.5. Hurra!

En annen kritisk ting er oppvaskmaskinen.

En egen, liten varmeovn inne i oppvaskmaskinen hjelper. Det har reddet den mange år, etter at den røk pga frostskader for ca. 10 år siden.  Eino, som var en handy man skiftet da delen som kostet noen  hundrelapper.

Kuleventilen i enden av vannledningen til hytta sparer jeg ved å ha fått montert frostfritt stoppekran i stien litt bortenfor hytta.

Det gjør at jeg ikke trenger å ha vann i ledningen helt fram til kuleventilen og ventilen kan dermed stå åpen. Da samler det seg ikke vann inne i kula som fryser og tiner og sprekker i tineprosessen da vannet utvider seg.

Da trenger jeg heller ikke ha på varmekabel på den strekningen og rundt kuleventilen. Det har jeg brukt før, men bar ett strømbrudd er jo nok til at den fryser i stykker, så det skjedde flere ganger.

Når det gjelder kloakken, så pumper jeg tom kummen før jeg stenger og fyller tilbake med litt frostvæske som jeg også pumper inn i pumpa.

Jeg har også fått montert stoppekran på kloakkpumpeledningen.

For to år siden etter «sommerspyling», løsnet en pakning  i tilbakeslagsventilen i kummen og pumpa gikk kontinuerlig. Det var så vanskelig å få rørleggerfirmaet som hadde ansvaret for driften til å komme og fixe dette, at strømregningen ble ganske høy den sommeren av deres sendrektighet. En stengeventil hindrer iallfall at jeg slipper å være redd for noe lignende igjen. Det gjør også at jeg ikke trenger varmekabel på kloakken.

Slikt driver jeg på med min enkle hytte som ikke har innendørs løsninger og full strøm på hele året, men allikevel har varmt og kaldt vann i sommersesongen, og – kaffemaskin, hvis jeg får reparert den. Foreløpig har jeg fått tak i en lik, men hvit, på Finn.no., men jeg skal også prøve å operere den røde.

4 kommentarer
    1. Håper du får reparert den kaffimaskinen 🙂
      Ja du har å styre med på hytta, det er helt sikkert! Godt du har hatt en handy mann som har visst hva han drev med og som har vist deg ting og tang 🙂 Du er flink som ordner opp!

      1. Takk, Mette!
        Det er ikke noe tvil om at maskiningeniøren her var mest handy, med disse hjemmesnekrede løsningene våre. Men det hjelper heldigvis litt på motet å være bygningsingeniør innen vann og avløp selv også.
        Hilsen Liv

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg