Solnedgang


Jeg har sett mange fine soloppganger der jeg holder til. Og jeg inspireres både av varme sommermorgener med fuglekvitter inn gjennom de åpne vinduene og av vintersolverv, da det snur og blir lysere og lengre dager. Da er det grunn til optimisme og å hylle solen.

Men for å få en soloppgang, må det til en solnedgang. Det er ofte da vi sitter stille og nyter den.

Og har man vært ute en vinternatt før, og har kjent på en virkelig solnedgang, så er det lettere å sette ord på det. Kanskje noen kjenner seg igjen i de ordene jeg har skrevet om det. Det er også fylt av ekte varme og optimisme. Og tanker om å nyte livet mens man har det. Jeg vet det, for jeg kjente veldig godt den personen som dette handler om.

Islending og komponist Bragi Valdemar Skulason har en fin melodi som passer til dette diktet.

Dette diktet er med i boken Årets dikt 2022, som kommer ut i november.

Solnedgang

Takk til solen slik den titter ned på meg.
Takk for smilene som jeg har fått av deg,
fylt med varme i ditt blikk
i alle dagene som gikk.
Natten blir ikke så veldig lang og kald
når vi sitter sammen her i solnedfall
og vi deler drømmene
på dette fine sted i fred.

Her er havet, her er landet,
her er livet som jeg elsker.
Her er sjøen, her er vannet,
her er stedet hvor jeg strandet.
Her er vinden og dens krefter.
La meg ri på havets bølger,
på de tusen hvite hester
med den motstand som jeg mestrer.

Når vi nyter øyeblikket med et smil
får vi krefter til å kjempe uten tvil
hver gang sol går ned som om det er det siste
og jeg roper: jeg har ingen her å miste!
Men det underbare, det er her i dag
slik det fanger stunden fra vårt indre jag
og tørker tårer fra mitt kinn
med sol og vann og vind.

Helt fra fjellet høyt der oppe,
langt til havet vil den renne,
vannets lille, våte dråpe
– gir oss livet, gir oss håpet.
Og når solens stråler varmer,
vekkes liv i våre hjerter.
Det er ingen ting jeg savner.
Jeg er trygg i dine armer.

Liv Lilly

2 kommentarer
    1. Så vakkert <3 Solnedganger og oppganger er flotte saker. Og av og til så er også regndråpene som treffer varm hud også fine greier 🙂 Flott bilde også da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg