Service, sa du?

Det startet med en skrapelyd. Den hadde jeg hørt før og da hadde jeg fikset det. Jeg hadde også hatt service en gang tidligere da en slange var utslitt. Det hadde gått bra.

Først undersøkte jeg muligheten for å få oppvaskmaskinen reparert en gang til. Jeg fikk beskjed om at det ville koste over 12.000 kr. Det var for mye for en nærmere 20 år gammel maskin.

Jeg undersøkte hvilke maskiner som lignet mest på den gamle, slik at jeg ikke trengte å skifte ut Huseby kjøkkeninnredningen fra 2007 også.

Jeg fant serienummeret på maskinen og tok kontakt med de store, kjente leverandørene. Det var tre alternativer. AEG Elektrolux og Miele. Det var noen tusen kroner i forskjell, men det føltes tryggest å kjøpe det samme merket som jeg hadde fra før og som inkluderte alt, så jeg bestemte meg for det.

Det ble antydet at den ville bli levert en uke senere, første uka i mai. Det var greit. Jeg har leieboere og det er ikke ok at oppvaskmaskinen ikke virker i lengden. Jeg hadde lånt bort huset 17. mai og det kom til å bli oppvask etter 30 gjester.

Jeg bestilte maskinen og fikk beskjed om å betale på forhånd. Stusset litt over det, men ville ikke forsinke dette ytterligere. Det haster jo med å få bestilt.

Etter en dag fikk jeg en ekstraregning fra deres polske regnskapskontor på 50 kr. Det nektet jeg å betale, noe de ga seg på. Men det tok irriterende lang tid å få stoppet den.

Etter 2 uker, en uke inn i mai, hadde jeg imidlertid fortsatt ikke fått maskinen.

Jeg sa fra om at jeg ville kansellere kjøpet dersom den ikke kom og ble montert innen ei uke til, innen 16.5. Den 12.5. ble det antydet at den ville komme den 16. Så ble det helt stille.

Den 16.5. ringte jeg til dem. Den var ikke hentet på lageret enda. De beklaget at e-post-systemet deres hadde vært nede. Da kansellerte jeg kjøpet muntlig og bekreftet det også skriftlig.

Jeg gikk på en butikk og kjøpte en annen maskin. Etter ei uke hadde jeg fått den nye maskinen inkl. montasje. Den var ikke like fin, men 5000 kr billigere.

Men jeg venter fortsatt på tilbakebetalingen av den jeg hadde kansellert.

Det eneste jeg hadde fått etter ei uke til, var et inkassokrav i posten på 50 kr. Dette ga jeg på nytt beskjed om hva jeg mente om. Da ble det fred om den.

Jeg ringte imidlertid og ga beskjed om at jeg vil ha tilbakebetalingen omgående, og at jeg vil kreve renter hvis dette dro ut.

Det viste seg at maskinen hadde blitt sendt til montør den 19.5. allikevel, og de forklarte at den i utgangspunktet ikke ville bli betalt tilbake før den var tilbake på lageret.

Vi hadde en hyggelig tone, men jeg måtte si fra hva jeg mente om kommunikasjonssystemene, rutinene og servicen deres. Da sa de at de ville prøve å behandle tilbakebetalingen raskere. Men det  måtte skje manuelt. Jeg fikk kreditnota etter 2 dager, med valgmulighet tilgodelapp eller overføring til en konto jeg oppgir.

Jeg oppga kontonummer og ventet på overføringen. Etter 2 dager fikk jeg svar om at det ville bli overført i løpet av en uke.

Da krevde jeg å få de overført dagen etter, og skrev at de ellers måtte betale renter. Da kom pengene dagen etter.

Det gikk altså til sammen 5 uker med utestående 22499 kr. for en oppvaskmaskin  jeg aldri så.

Moralen er: ikke betal på forhånd eller ha det travelt med å få det du trenger.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg