Klassefest

Jeg har hatt gleden av å delta på en fantastisk hyggelig fest med ungdomsskoletrinnet mitt på et lite tettsted på Østlandet. Det var med dem jeg tilbragte dagene da jeg var 13-16 år. Det er 45 år siden. Det var kjempeartig og fint. Jeg håper dette ikke er den siste gjensynsfesten jeg får oppleve med denne gjengen av fantastiske gledesspredere;-vitsefortellere, historiefortellere, lyttere, musikere, sangere og dansere.

Det var også veldig fint å treffe gamle lærere og høre de fortelle hvor fint det var å være lærer på denne skolen.

Min klasse hadde iallfall en lærer som så oss. Han møtte oss med et muntert smil hver dag og han ville oss vel. Han ga oss læringsevne, kunnskap og delte sin entusiasme. Denne læreren til klassa mi sendte oss en hyggelig hilsen etter festen. Jeg lever lenge på den, for jeg føler meg litt ubeskjedent truffet av noen av disse fine ordene. Det er ikke for å skryte.

Men jeg ønsker alle barn og unge tilsvarende vennskap, inspirasjon, gleder og godt læringsmiljø i forbindelse med skolen, selv om man ikke trenger å være så ambisiøs. Det var iallfall aldri et tema hos oss. Det er det hyggelige gjensynet, menneskene, og det å møte igjen folk som liker deg slik som du alltid har vært, som er den aller største gleden. Jeg unner alle slike gode klasser, lærere, skoler og slike gode gjensynsfester.

Her er utdrag fra det som læreren skrev til oss etter festen:
«Jeg er en person som er fascinert av naturen og alle de opplevelsene en kan få der. Noen opplevelser kan av og til være like store…. og likevel oppleves innendørs. Som i går kveld.
I min tid som lærer har jeg opplevd å være så heldig å få være klassestyrer for mange flotte klasser. Det gjelder både på faglig, sosialt og på menneskelig plan. Her føler jeg meg ekstremt heldig.

Det er kanskje noe på kanten å skulle rangere disse klassene, men i ettertid, ser jeg at en klasse har festet seg ekstra godt i mitt minne.
Nemlig 9d som avsluttet ungdomsskolen i 1977.
Faglig sett lå denne klassen langt over snittet.
Kan huske en faktisk fortvilet sensor da jeg fikk opp en gruppe til eksamen i muntlig naturfag.
Da hele gruppa var ferdig med sin eksaminering… hadde sensor satt to S, en G og resten M. Dette hadde han ikke vært bort i tidligere sa han. Det resultatet han hadde på blokka si…måtte være et anfall av snillisme konkluderte han med…. og ville gå gjennom sine notater på nytt…. i diskusjon med meg. Mot min vilje endte det på en S og en G. Resten M
At dette i tillegg var en klasse som fungerte sosialt utrolig godt, med omtanke for hverandre, var en tilleggsbonus selvsagt.
Det som toppet det hele, var at mange av disse elevene var svært dyktige i idrett også. Jentene hadde bl.a. et håndballag som feide alle andre lag av banen resultatmessig…. også i hedmarkmesterskapet for ungdomsskoler. Noen av disse ble også støttespillere på damelag som da spilte i øverste divisjon i Norge.

De fem parallellklassene som avsluttet ungdomsskolen her 1977 hadde 45 års-jubileum i går kveld.

Takk for invitasjonen. Det ble for meg en utrolig hyggelig opplevelse. Her ble det servert mye god mat… mange og gode historier. Å få en prat med mange av dere satte jeg umåtelig stor pris på. Det varmet et gammelt lærer-hjerte.
Takk også til mine kollegaer som deltok. Virkelig hyggelig å få en prat med gode gamle kolleger.
Det var til i går ca 20 år siden jeg var på et dansegulv. I går svingte jeg meg igjen på gulvet til herlig nostalgisk musikk…. opp til flere ganger…… med utrolig dyktige dansepartnere. Dere fikk meg til å føle meg 20 år yngre. Tusen takk!!
Takk for en herlig kveld med dere alle sammen.»

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg