Liv med AirBnb

I februar 2018 åpnet jeg huset for gjester fra hele verden som kunne leie et rom. Jeg hadde brukt et års tid på å rydde barnerommene etter at ungene hadde flyttet ut og jeg hadde ryddet bort alle klær og ting etter mannen min.

Det begynte i det små og jeg hadde en og annen gjest. Noen var korte besøk. Andre var mer enn en mnd.

Det viste seg å være enklere enn jeg trodde og mye hyggeligere enn jeg trodde. Jeg hadde skrevet klare retningslinjer om hva som var til leie, hva som var felles og hva som var privat. Det har aldri vært et problem. Etter å ha leid ut ett rom i perioder i ett år, gjorde jeg klar to rom til. Jeg prøvde også å leie ut hytta, men det medførte for mye reising.

Utleien i huset mitt kom godt igang i 2019 og både våren og høsten var fine perioder med gjester nå og da.

Etterhvert ble jeg spurt om å være AirBnb sin kontaktperson for AirBnb- verter i Oslo. Jeg bygde opp en Facebook-side og koordinerte møter med AirBnb som alle verter kunne delta på. Vi fikk mye relevant informasjon fra AirBnb om hvordan vi kunne være gode verter. Jeg informerte om de norske skattereglene og vi tok ansvar for å skape gode holdninger blant verter.

I hele 2020 var det imidlertid fullstendig stillstand pga korona og det kom ikke igang igjen før i august 2021.

I løpet av ca. 5 år har jeg nå tilsammen leid ut rom til 87 ulike gjester fra hele verden, fra et døgn til 3 mnd. Det har vært studenter, arbeidere, turister, folk som pusser opp hjemme, folk som flytter hjemmefra og pensjonister på tur. De fleste har gitt meg 5- stjerners review.

Jeg har aldri angret på noen gjester, selv om det har vært et par stykker med litt mer krevende utfordringer enn jeg hadde ønsket meg, men det hører også med og gjør det hele litt mer spennende. Vi er jo folk.

Som enke har dette gitt livet mitt et nytt og meningsfullt innhold. Jeg møter folk. Jeg får gode tilbakemeldinger. Jeg får ekstra inntekter. Dette er en hobby og sidegesjeft som både er nyttig og hyggelig og som ikke tar altfor mye tid.

Her kan dere se min utleie.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg