Liv i Sollia

Det er jammen liv i Sollia og Blåfjell-lia i påsken. Da kommer påsketuristene og det er ikke lang tid før vi ser dem vandre oppover lia til Neskampen og Blåkampen og Gravskardhøgda.

Sist jeg var her i påsken, var for to år siden, i 2021, året etter St det var forbudt, i 2020.  I 2022 var det ikke snø her.

I år var påskeværet spesielt fint. Her deler jeg noen inntrykk, så dere kan få være med på noe av moroa.

Noen vil kalle det et slit å bære alt man skal leve av i en uke 100 høydemeter, stå opp om morgenen i femtida, hente vatn og hente ved,  fyre i ovnene, varme opp vann på en stor aluminiumskjele, passe barnebarn, dekke frokostbord, rydde av, lage middager og gå skiturer mdd felleski og Randonne. Det synes ikke jeg. Jeg synes alt dette er helt topp. I tillegg elsker jeg den folkelige Innlandsradioen og alle Quiz- programmene. Det er bare helt herlig å få være med på det.

Dette var første kvelden her i Hyttiheita. Etter en lang og stille natt kommer solen opp i øst og treffer fjelltoppene i Rondane.

Dette var første morgenen her i Hyttiheita. Etterhvert kan vi se solen i øst.

Her ser vi Atnasjøen. Den ser jeg også fra badstua mi. I 2014 skrev jeg et dikt om det.

Denne  påsken har vi skaffet oss en pulk til det snart 9 mnd gamle barnebarnet mitt.

Det ble mange fine skiturer med pulk og felleski denne påsken.

Det var ikke noen tiur å se eller høre denne gangen. Det har jeg også skrevet et dikt om.

Jeg kom meg heller ikke opp på Gravskardhøgda. Kun opp til Kamptjønna. Skituren til Gravskardhøgda 1.5.2021 er foreviget i boka om skihistorier i anledningen Skimuseets 100-årsjubileum. Se skiisjela.no.

Det jeg presterte, gjorde jeg i Påskelabyrinten på skjærtorsdag. Da klarte jeg å komme fram til 4 skatter og var veldig fornøyd med det. Her kan dere se og høre meg og Viggo Valle i farta🤣

Det ble en veldig hyggelig opplevelse.

En annen hyggelig opplevelse var å bli invitert med mine nærmeste hyttenaboer til gudstjeneste i Sollia kirke. Der sang jeg ut i den eneste av salmene som jeg kunne.

Dette ble en veldig spennende og morsom dag.

En fornøyd Liv Lilly i Sollia 7.4.2023.

 

6 kommentarer
    1. Jeg skvatt litt av overskrifta. Et område der jeg kommer fra heter Sollia, meget populært i påsken da der er stor slalombakke.. har ikke fått med meg at det er noen andre på blogg som er fra samme område som meg, men dette er nok et annet sted. Flott var der 😜🥰🐰

    2. Hei,

      2477 Sollia, heter dette poststedet og stedet der kirka er. Det ligger midt mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen.

      Hyttefeltene heter Megrunnslia, Atnsjølia, Blåfjellia og Sollia.

      Butikken ligger på Atnbrua.

      Hilsen Liv

    3. Så trivelig, og så fin beliggenhet med utsikt til Rondane. Jeg kjenner noen som nylig har bygget seg hytta sånn cirka der du antageligvis har hytta di🙋🏼‍♀️ I hvert fall noenlunde samme utsikten🤗🐣

    4. Hei og vel overstått påske 🙂
      Ja da var det deg jeg så i påskelabyrinten 😀 Du var kjempeflink! Artig!

      Herlig innlegg og flotte dikt!

      1. Hei Mette!

        Så artig at du synes jeg var flink.

        Jeg sleit litt med å konsentrere meg i starten. Hadde tenkt å starte med den letteste ledetråden for meg- samferdselsknutepunkter, men ble tvunget inn på andre tanker.

        Men jeg klarte jo Dovre etter hvert og artig med alt jeg klarte og at jeg også husket på å smile til kamera 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg