Gratulerer til HKH Dronningen

For en fantastisk dronning vi har i dette landet.

Gratulerer så mye med 86-årsdagen!

Håper dagen er god!

Jeg er stolt av å være medskribent med dronningen vår i boka om skihistorier utgitt av  Skiisjela.no.

HKH Dronningen var ikke til stede under den boklanseringen 12.12.22, men jeg har møtt HKH Dronningen en gang tidligere. Det var i oktober 2016.

Jeg satt utenfor Diakonhjemmet sykehus og hadde en alvorlig samtale med prest Hanne om å komme på sykebesøk til Eino, min døende mann.

Jeg var ikke så opptatt av andre folk rundt meg der jeg satt, men jeg kunne ikke la være å legge merke til den store, sorte BMW suv-en som kjørte helt inn foran sykehusinngangen og parkerte inntil en hekk rett ved siden av benken der jeg satt. Det var god service, tenkte jeg, for parkeringsplassen var et par hundre meter unna.

Sjåføren ble sittende. Ut spratt ei lita dame, den lettbeinte Dronninga med en blomsterbukett i den ene hånda. Noe felles hadde vi der. Du har også omsorg for folk, tenkte jeg, og du kjører SUV. Ikke visste jeg da at vi i fjor også skulle skrive ei nydelig bok sammen, om å like å gå på ski.  Det skulle Eino ha visst.

Jeg satt så nært bilen at det var naturlig å se på henne, men det var ikke naturlig å si hei akkurat da. Jeg hadde andre ting å konsentrere meg om. Mannen min var døende og jeg gjorde alt jeg kunne for at han skulle ville ta imot presten Hanne Elstrøm på besøk. Det fikk jeg til, og det er noe av det jeg er mest fornøyd med i livet mitt. Han likte de besøkene fra Hanne den siste måneden mens han var døende. Han fikk fortelle henne om de viktigste tingene i livet sitt, i fred og ro og med mye munterhet og innlevelse, kjærlighet og stolthet. Det likte han. Det ble til en fin tale under hans begravelse på Ris  28.11.2016.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg