Fattig forfatterforening


I en prat rundt bordet på juledansen i Ingeniørenes hus kom vi inn på ulike skrivemåter. Noen skriver under press. Andre bare renner det ut av.

Et eksempel som ble nevnt var Margit Sandemo med Isfolket. Hun skrev mye. Men det var imidlertid slik litteratur som ikke gir innpass i Forfatterforeningen. Jeg hadde også en annen forfatter i tankene. Det var Frid Ingulstad.

Frid Ingulstad er forfatteren av bla. Ingebjørg Olavsdatter, Sønnavind, Frida historiske og om Betzy Kjeldsberg. 3 ganger har hun fått avslag på å få være medlem i Forfatterforeningen, selv om hun har mer 222 utgivelser og er Norges mest solgte. Hun har til og med fått kongens fortjenestemedalje for sitt forfatterskap.
Jeg gikk litt tankefull hjem etter den kvelden i Ingeniørenes hus, og dagen etter brukte jeg morgenen til å lytte til et podkast-intervju med Frid Ingulstad om hennes forfatterskap, og lese noen artikler.

Jeg er flau på Forfatterforeningens vegne, og alle de forfatterne som er medlemmer der. Det er noen av dem selv også, slik det fremgår i denne artikkelen. Jeg tenker: «At det går an å være så ekskluderende mot en som helt klart har ordets kunst i sin makt.»

I denne artikkelen ble dette med genrefiktion omtalt, og det ble eksemplifisert med tekster som for eksempel til Hotel Cæsar. Jeg måtte le for meg selv. Her hadde jeg og en manusforfatter sittet ved samme bord kvelden før, og hun var en av dem som skrev Hotel Cæsar- tekster som ikke var noe for Forfatterforeningen. Ingen av oss to er i samme kaliber som Frid Ingulstad når det gjelder forfatterskap. Men vi er alle tre skribenter som ikke kan være med i forfatterforeningen pga deres form for litteratursnobberi.

Noe som Frid Ingulstad fortalte i sitt intervju, ga meg både inspirasjon og håp. Det var om da hun ble refusert av Aschehoug. Hun hadde fått et refusjonsbrev og hadde gitt opp hele det bokprosjektet. Lenge etter fant søsteren hennes igjen manuset og brevet og gjorde henne oppmerksom på at det også sto der at dette sannsynligvis kunne bli til en bok vhja noe omstrukturering.

Frid Ingulstad reflekterte over denne oppdagelsen og sa at hun sannsynligvis ville ha vært en annen type forfatter dersom hun hadde oppfattet den siste setningen der den gangen og hadde kommet i kontakt med den redaktøren og jobbet videre med det.

Jeg har reflektert over det og tenker at jeg skal prøve å omstrukturere og sende inn på nytt, det som jeg fikk refusert av Aschehoug i januar. Der er jeg og Frid Ingulstad i nesten samme båt, men kanskje jeg ikke skal gi opp akkurat det forlaget der så lett som Frid Ingulstad gjorde. Tiden vil vise.

Foreløpig er det jeg har utgitt på Skiisjela.no

Jeg er også med i Årets dikt 2022 påTekstforlag.no.
Det er nok lite sannsynlig at jeg blir medlem av Forfatterforeningen, men jeg har hatt stor glede av å være med i disse utgivelsene. Og det var kjempeinteressant å komme inn på dette temaet under denne festen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg