Brinetrykk på stell


Det er ingen sak når man har orden i papirene, får tak i de rette kontaktene og som har den rette rørleggerkompetansen, og en selv har en god nødløsning mens man venter.

Jeg har nå vært uten brinetrykk på bergvarmeanlegget i 5 døgn og har fyrt med ved i badstuovnen og med åpen dør for å holde varmen i huset. Det har gått ca. 10 vedsekker. Bjørkeved fra påsken 2020 og gamle, hogde hagetrær som begynte å bli vel tørr.

Sirkulasjonsvannet til radiatorene er i en egen krets utenfor varmtvannstanken, uten egen elkolbe. Det er altså ikke bare å slå over til strøm når utvekslingen med brinekretsen ikke virker.

Brinekretsen går ned i borerøret som er i et hull 240 m ned i bakken. Der varmes kjølevæske opp et par grader av det vannet som er der nede og denne varmen utveksles under høyt trykk når det kommer opp igjen. Det er ca 200 liter HiX35 kjølevæske som tåler -35 graders kulde.

Men trykket hadde falt til 0,7 kr bar. Det som trengtes var påfylling av vann slik at trykket i brinekretsen økte til godt over 0,8 bar. Det ville sannsynligvis trenges 2-3 liter vann. Jeg og rørleggeren fant ut at det tar 10 sekunder å fylle 3 liter vann med åpen ventil. Vi testet det først med å ta tida det tok å fylle 3 liter i ei bøtte. Jeg hadde hageslange tilgjengelig.

Det ble også koblet til ei ny kran til vannledningen slik at jeg kan ordne dette selv hvis det skulle være nødvendig å justere flere ganger. Nå kan jeg det.

Så i dag har jeg brinetrykk på 1,1 bar og det er ingen røde varsel-lamper. Jeg kan ta imot gjester i et varmt hus uten å måtte bære ved og følge med på fyringa annenhver time.

Sertifisering i Togaf har jeg jammen også tatt, ny direktør på jobben har jeg fått, og en tur til svigermor har jeg også rukket mens jeg ventet på rørleggeren og det fortsatt var mildvær.

Dette ble bra. Jeg har hevet kompetansen min mange hakk, og fikk skryt av rørleggeren, men det viktigste er at jeg kan puste lettet ut, gå og kjøpe juletreet, rydde litt på stua og sette på pinnekjøttet.

Og da blir det julekveld på kjerringa 😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg