Artigste gaven under treet

Denne snodige kaktusen var den artigste gaven under juletreet i fjor. Den var ikke til meg, men til noen som er over 61 år yngre enn meg. Hun har foreløpig ikke så mye glede av dens jeg får låne den.

Dette er en snakke-leke av en kaktus. Den kunne like gjerne ha vært en papegøye eller ei gås.  For dette er ei hermegås. Hva enn vi sier, kommer den samme lyden, litt forvrengt, ut igjen som en gjentakelse av det som ble sagt.

En god latter forlenger livet, heter det, men vi holdt på å le oss glugg ihjel av den leka der på juleaften, slik den tok toneleiet, stemmen og artikulasjonen.

På jobben min er det utviklet et verktøy som heter Diktus og som er et «tale til tekst»-verktøy. Det er en del av digitaliseringen og som skal gjøre det effektivt å offentliggjøre referater. Det systemet strever litt med noen av de norske dialektene.

Denne leka her er en kaktus som er en «tale til tale»- leke.

Kanskje jeg skal ta den med på jobben, så de som skal ha tolket talestemmen sin, kan øve seg litt på denne, og selv høre hvordan det de sier kan bli tolket? Det kan bli ganske gøy.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg