Adventslyst


Dette er selve adventskalenderen i Oslo. Store, fine bokstaver pynter huset til et vellykket, norsk IT-selskap, SuperOffice AS. Huset ligger i ei gate ved siden av kongens slott. Jeg blir glad når jeg går hjem fra jobben, forbi dette huset og ser den fine pynten.

Advent er tid for glede, håp, lengsel og fred, slik Inger Hagerup skriver i sitt dikt.
Det er mange fine julepyntede gater i denne byen. Tar jeg T-banen til jobben, er det dette synet som møter meg når jeg kommer opp fra Stortingets T-banestasjon.


Jeg går noen ganger en tur ned om Aker Brygge og Tjuvholmen etter jobb for å se fjord og himmel i forening. Her er det også fint pyntet.

Gater våte av sent høstregn blir litt triveligere av lyset.
Allikevel ser det litt ensomt ut her når klokka har passert fem på en hverdag sent i november. Når jeg har gått her alene noen ganger, har det vært for å treffe noen som vil møte meg, hilse på meg, drikke kaffe med meg og slå av en prat. Det er slutt på den tiden. Jeg går her mest for å få frisk luft før middag og et møte i Ingeniørenes hus etter jobb.
Det er litt mer folk i Stortingsgata.

Det er litt mer liv også på Karl Johan.

Å gå hjemover opp Bogstadveien byr på enda mer liv.
Stikker jeg innom Schultz gate, treffer jeg noen kjente og kjære. Tar jeg med meg en ferdigmiddag fra Meny, kan jeg nyte mormortilværelsen og følelsen av å bidra litt en ettermiddag. Gamle Major med en øl og en matbit med gutta mine er heller ikke å forakte nå i adventstida.

Så kan jeg ta bussen hjem, eller gå over Blinderen, forbi Ris urnelund og Holmendammen. Det er heller ikke så verst tur, selv om det å passere Einos grav alltid minner meg om et trist kapittel i livet mitt. Men det går bra når jeg har mye å glede meg over på veien, ikke minst de glade menneskene jeg treffer på veien og adventslyset.

Jeg avrunder med diktet

ADVENT
Av Inger Hagerup

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede

Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg