Enker kan bli eksperter

En uke før mannen min døde, satt han i rullestol hele dagen og fulgte med på boringen av et 240 m dypt hull i bakken, i hagen utenfor stuevinduet. Det var 6 m rør som ble koblet samme ett og ett, det var spyling og hydraulisk skrue og det gikk cm for cm nedover i dypet til en vannåre som de traff på 200 m. Det sprutet opp og flommet utover hagen. Flott! 

Dette var i slutten av oktober, og fyrkjelen var fjernet. Det var kaldt ute, så det var ingen tid å miste. Men samtidig hadde vi skiftet vinduer og dører og etterisolert taket innvendig i 2. etg., så det var ikke kaldt i huset. Vi holdt varmen med strøm.

Dagen før han døde, ble hele varmepumpa koblet til i kjelleren og til det gamle sirkulasjonssystemet og til radiatorene i huset. Vi var på Diakonhjemmet sykehus, hele familien, under påkoblingen og fikk ikke de instruksjonene som husets eiere skulle ha, – han som døde og jeg.

Varmepumpa virket bra med en gang, den. Men etter et halvt år, i påsken i fjor, sviktet systemet helt, og jeg måtte ringe firmaet som hadde installlert det. Jeg måtte også sette meg ordentlig inn i hvordan dette virket, for jeg hadde jo ikke vært til stede og fått instruksjoner når det ble montert.

Etter 3 måneder og 4 besøk av en hyggelig  VVS-ingeniør og en hyggelig programmerer, endte det med at de både skiftet ut følere, termostater, sikringer og programmeringsenheten og måtte komme tilbake og programmere den på nytt. 9. juni var den oppe og gikk igjen som den skulle, og nå har den fungert perfekt i snart ett år.

Og jeg har lært meg hvordan bergvarmesystemet virker og kan justere en del ting selv.

Det er aldri så gæli at det ikke er godt for noe å kan jeg alt om bergvarme systemer. Og det går bra for snille jinter. 

#bergvarme #ekspert #klare

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg