Statens prosjektstyringsmodell og NTP

NTP er et strategisk arbeid med sterk involvering og burde være det beste verktøyet for å fremskaffe gode beslutningsgrunnlag for prioriteringene.

Det er derfor fint med en ny, fersk NTP med mer tydelige mål, retning, gode saksgrunnlag, dialog og litt større forutsigbarhet. I stedet for bare å være en svulmende ønskeliste, slik forrige plan var, skal det denne gangen prioriteres hardere.

Men fortsatt er det Statens prosjektmodell og Stortingets budsjettvedtak som gjelder som vedtak for investeringer fra Statsbudsjettet. Alt annet er bare forberedelser som gir sikrere kostnadsoverslag og er ønsketenkning helt fram til vedtak. 

Hva er statens prosjektmodell? – regjeringen.no

Desto bedre planleggingen er, desto mer vil prosjekter som skal gjennomføres, gå på skinner når de skal gjennomføres. Det gjelder også hvis uforutsette ting oppstår og planen må endres, for da er det lettere å styre endringen. Og endringer kan det selvfølgelig bli.

Tidligere drev politikerne motkonjunkturpolitikk. Da satte man igang bygging for å demme opp mot arbeidsledighet i byggebransjen.

I dag har vi et pensjonsfond utlandet som kunne ha vært brukt til store samferdselsinvesteringer. Men slik økt etterspørsel vil være inflasjonsdrivende og rentehevende. 

En forutsetning for alle investeringer er også å følge utredningsinstruksen.

Veileder til utredningsinstruksen | DFØ

Samfunnsøkonomisk analyse skal også brukes og peke på hva som er nyttig. Dette gir viktige sammenligningsgrunnlag når det skal prioriteres. 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/fin/reg/2005/0029/ddd/pdfv/266324-veileder_i_samfunnsok_analyse_trykket.pdf

Ikke alle prosjektene i NTP har vært gjennom denne kvalitetssikringsprosessen. Noen prosjekter har veldig lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og noen har høy usikkerhet. Noen har veldig negative miljømessige konsekvenser, noe som er vanskelig å verdsette og å sammenligne.

Mange ser nå imidlertid ut til å være misfornøyde fordi de ikke får det prosjektet de ønsker seg så tidlig som de forventet.

Man kan spørre seg om hvem har skapt disse forventningene? Er det ikke politikerne selv?  Og hvor travelt har vi det egentlig?  Det er jo en kjensgjerning at vi har klart oss ganske bra hittil med de samferdselsløsningene vi har.

Nåja, dette handler om å prioritere for fremtiden.
Og noe bør forbedres raskt. Vi har helt klart utfordringer både med beredskap, sikkerhet, forsyning, bosettingsmønster, sysselsetting, og effektiv pendling og helgetrafikkutfart som NTP bør adressere. Det gjelder også alt som ikke virker som det skal, bla tog på Østlandet og radio- og mobildekning der DAB-nettet erstatter FM.
Og utfordringene blir ikke mindre av at alt skal elektrifiseres.

Det er en voldsom kritikk fra noen lokalpolitikere med for store forventninger. Det ser ut som indignasjonen ikke har noen begrensning og kritikken ingen ende, om prosjekter som er langt nede på listen når det gjelder samfunnsøkonomisk lønnsomhet og nytte.

Men selv politikere bør ikke neglisjere denne prosjektstyringsmodellen fra Finansdepartementet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg