En nasjonal transportvisjon?

3. juli er fristen for å mene noe om NTP 2025–2036: Prioriteringsoppdrag – svar fra transportvirksomhetene – regjeringen.no

Denne planen blir erstattet ett år tidligere enn opprinnelig planlagt. Det er fordi forrige NTP ikke var en realistisk plan og det trengtes en mer reell prioriteringsliste. Er det en realistisk plan vi nå har fått servert til påskelammet? Tar den inn over seg at vi skal slutte å slippe ut CO2 og at det vil bli knapphet på strøm?

– Har planen i seg noen visjon? For eksempel et mønster for togtransporten, den mest klimavennlige transportformen?

– Hvordan støttes en ny togforbindelse forbi, rundt eller under Oslo, basert på Oslo som et nav, stjerne eller sirkel?

– Burde vi også elektrifisere Rørosbanen når vi nå allikevel har bestemt oss for at alt skal elektrifiseres, inkludert oljeraffinerier og oljeplattformer?

– Vedlikehold av eksisterende infrastruktur er i vinden. Kan gamle togtrase’er gjenoppstå?

– Eller ta en «Opset 2»- for togtransport – og lag en ny og bedre togforbindelse til Bergen, – både for personer og gods?

– Hvor mye strøm skal vi garantere for å ventilere og kontinuerlig pumpe ut vann fra undersjøiske vegtunneler 600 m under vestlandske fjorder?

Samferdselsetatene har denne gangen fått ett år kortere tid på seg til interne prosesser og utredninger for å bistå Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet med et faglig prioriteringsgrunnlag.

Tidligere ble Nasjonal Transportplanarbeidet arbeidet koordinert av Samferdselsetatene. Det var referansegrupper og det ble utarbeidet 10 utredninger. Før det var det separate, etatsvise planer.

Nå er det departementene som styrer selv. Det er politiske innspillsrunder og  prioriteringsoppdrag, kun to utredninger, og det er delprosjekter for å tette kompetansehullen.

Dette kan bli en god plan. Det kan også bli et lappverk uten visjon. NVTF hadde ønsket seg flere scenarier. Vi skal imidlertid holde oss til den største utfordringen, – kompetansebehovet.

Det er politikerne som skal bestemme denne planen. Men de trenger et solid faglig grunnlag, både beslutningsgrunnlag og gjennomføringskompetanse. Og de trenger å få vite konsekvensene av sine valg.

Nå har også metoder for sette premisser for,  og å regne seg fram til nytten og ulempen av klimatiltak også blitt tatt i bruk. Det kan hjelpe politikerne til å se bildet. Samtidig bruker vi prognoser for økende transport, som om transportbehovet fortsatt vil øke, selv om det å opprettholde og øke aktiviteten vår i seg selv er klimafiendtlig. Her møter politikerne seg selv i døra. For fortsatt vekst og forbruk er klimafiendtlig.

 

1.  Oppsummering

NVTF vil vi peke på tre forhold som vi mener det må tas tak i:

• Kompetanse.

Vi ser at det er en kompetanseforvitring i store tekniske virksomheter. Den situasjonen må tas opp i NTP. Det trengs en kompetanseplan, både for det som vi kritisk sette er i ferd med å miste og hva vi trenger i fremtiden.

•  Konsekvenser.

Vi støtter arbeidet slik at det på alle måter følger den statlige utredningsinstruksen, samfunnsøkonomisk analyse, kvalitetssikringsregimet i staten med bruk av konseptvalgutredninger og konsekvensanalyser, og statlig målstyring. Ikke minst må konsekvenser som reduserer sikkerheten og øker sårbarheten fram i lyset.

• Faglig integritet.

Faglig integritet er viktig for gode resultater innen infrastruktur, bygging og drift, og ikke minst i organiseringen av det helhetlige statlige arbeidet med infrastruktur, som planlegging, bygging, bruk, drift og vedlikehold. Vi må skole ga, politikk og habil kompetanse.

NVTF vil:

At kompetansen med faglig integritet innen samferdsel må sikres og brukes:

  • o i utredning, planlegging, utvikling, bruk,  drift og vedlikehold, og at det trengs en kompetanseplan.
  • o til å begrunne valgene og belyse konsekvensene av de valgene man tar, ref. Statens utredningsinstruks, samfunnsøkonomisk analyse og KVU.
  • o Til å ivareta hensyn til sikkerhet og sårbarhet for mennesker, transport, infrastruktur, by og natur i alle faser. O-visjonen er fortsatt viktigst.
  • o Til å vise oss mulighetene for nye løsninger enda lengre fram i tid.

Norsk veg- og trafikkfaglig forening (NVTF) er en assosiert forening til Tekna. Foreningen har tidligere gitt innspill til Samferdselsdepartementets oppdrag gjennom TEKNAS brev av 3. mars 2023. Dette innspillet la vekt på kompetansebehov, vedlikeholdsetterslep og klimahensyn.

Nå foreligger det svar på utredningsoppdraget fra samferdselsetatene. NVTF vil med dette gi innspill på egne vegne.

 

2. Hvorfor er NTP viktig?

Nasjonal transportplan er et viktig verktøy for å sikre fremdrift og forutsigbarhet for utviklingen innen samferdselssektoren. Den skal bidra til gode valg og stor forutsigbarhet for de neste 10 årene for utbygging, drift og vedlikehold av samferdsel i det kalde, langstrakte og kuperte landet vårt.

 Dette handler om hvordan man best kan nå disse samferdselspolitiske målene:

1) mer for pengene

2) effektiv bruk av ny teknologi

3) oppfyllelse av Norges klima- og miljømål

4) nullvisjonen for drepte og hardt skadde

5) enklere reisehverdag 

6) økt konkurranseevne for næringslivet

 

NVTF mener at målene trenger en prioritering og at nullvisjonen er viktigst.

 I departementenes brev er det spørsmål om hvilke forslag som er gode for at vi skal lykkes med:

  • -utnytte og ta vare på den infrastrukturen vi har bedre og bygge nytt der vi må.
  • -utnytte mulighetene som teknologi og digitalisering gir
  • -bidra til at Norge når sine klima- og miljømål
  • -tilrettelegge for norsk næringsliv,
  • -takle omstilling av næringslivet
  • -vurdere forslag og vurderinger som peker på ulike veivalg for hvordan transportsektoren kan bidra.

-Hvilke kraftfulle grep?

Vi vil i tillegg peke på hvordan vi best forbereder oss for en fremtidig sikker, effektiv og bærekraftig transport?

Å forberede seg betyr å sikre kompetanse på de områdene hvor det er er helt avgjørende for å lykkes. Det starter med å skape glede for realfag i barneskolen, både for gutter og jenter.

3. En god strategi som må fortsette

Samferdselssektoren har lang tradisjon med å jobbe mot klare samferdselspolitiske mål, gjennomføre gode strategiske prosesser med brede, faglige utredninger som grunnlag for åpne, politiske beslutningsprosesser. 

 NVTF mener det er viktig å sikre den kontinuiteten som Nasjonal Transportplan-regimet representerer og den kompetansen som kreves for å gi svar på de utredningene som er fundamentet for videre arbeid. 

 NVTF støtter Samferdselsdepartementets videreføring av denne modellen med et tydelig skille mellom faglig grunnlag, politiske meninger og særinteresser. Både folket og politikerne må kunne stole på at det faglige grunnlaget er metodisk ryddig, har sterk integritet, og er tilrettelagt for en god og åpen politisk debatt. 

 NVTF har imidlertid oppfattet at deler av fagmiljøene ikke lengre synes at skillet mellom politikk og fag er like klart. Det er i så fall bekymringsfullt dersom det utvikles en praksis med bruk av lobbyister for særinteresser, fremfor å stole på nøytrale fagressurser med sterk integritet. 

 

4. Viktig faglig, strategisk og demokratisk prosess 

Prosessen for Nasjonal Transportplan (NTP) er en av de viktigste prosesser vi har i Norge, faglig, strategisk og politisk.

 NVTF støtter Samferdselsdepartementets videreføring av NTP-modellen og mener det er viktig å sikre den kontinuiteten som Nasjonal Transportplan-regimet representerer.

 Samferdselsetatene har nå fått ett år kortere tid på seg til interne prosesser og utredninger for å bistå Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Vi oppfatter at det var fordi den forrige NTP var ikke en realistisk plan og derfor ble erstattet ett år tidligere enn opprinnelig planlagt.

 Tidligere arbeid koordinert av Samferdselsetatene med referansegrupper er det nå departementene som styrer selv. Det er politiske innspillsrunder og prioriteringsoppdrag, og det delprosjekter for å tette kompetansehull, men antallet utredninger er redusert fra 10 til 2. Samtidig har etaten innført porteføljestyring, tverr-etatlige arbeidsgrupper og prognoser for å fremskrive utviklingen i korridorer, byområder, miljø og kollektivtransport. Byvekstavtaler dekkes ellers utenom NTP.

 Vi vil påstå at dette er den viktigste NTP’ene på lang tid, og i en vanskelig tid både nasjonaløkonomisk og i et bærekraftperspektiv og at det vil det bli en utfordrende og vanskelig prosess å komme i mål. Dagens energipolitiske og økonomiske samfunnsbilde gjør at en revidering av Nasjonal Transportplan er mer krevende enn på lenge.

 Vi ser at den pågående strategiplan-prosessen har store politiske dilemmaer med målkonflikter i seg. Pågående strategiplan-prosess har et politisk tilsnitt som gjør det svært viktig å gi innspill for å ivareta en faglig integritet.

 NVTF mener at det derfor vil være svært viktig å skille fag og politikk på en ryddig måte.

 

5. Anerkjente faglige metoder må brukes

NVTF peker på at det er viktig at det utarbeides et faglig underlag med sterk integritet som følger de anerkjente metodene som skal brukes og som gjør det mulig å sammenligne ulike forslag på en  ryddig måte.

 Dette gjelder bla. utredninger som skal følge utredningsinstruksens seks krav, hvor særlig dette med at konsekvenser skal være belyst, og også samfunnsøkonomisk analyse. Her gjelder det å bruke forutsigbare metoder for både kostnader og nyttebetraktninger, inkl. uttak av gevinster. Enhetlige metoder og åpenhet om konsekvensanalyser har samferdselssektoren tradisjonelt vært sterke på. Det forventer vi også i fortsettelsen. Kompetanse er også her en nøkkelfaktor. 

 Vi vil påstå at det på lengre sikt blir det mer for pengene både til planlegging, utbygging, bevaring, drift og vedlikehold dersom den rette fagkompetansen er tilgjengelig når den trengs.

6. . Teknologisk forståelse er viktig

NVTF er opptatt av at effektiv bruk av ny teknologi kan bidra til å nå målene om oppfyllelse av Norges klimamål, nullvisjonen for drepte og hardt skadde og en enklere reisehverdag. Eksempler på det er bruken av digitale løsninger innen kollektivtransporten. 

 NVTF ser imidlertid med bekymring på at offentlig bestillerkompetanse preges mer av enkle økonomiske krav mer enn av funksjonelle krav, at kuttene i samferdselsbudsjettene er så store at det vil gå sterkt ut over fagkompetansen i bransjen pga manglende kontinuitet og at omorganiseringene innen samferdsel pulveriserer små spesialistfagmiljøer slik at de forsvinner.

 7. Kompetanse og integritet må ligge til grunn for faglige råd til beslutningstakere

NVTF ser med bekymring på at offentlig bestillerkompetanse er rammet av langvarige omorganiseringer, manglende kontinuitet, og at spesialistfagmiljøer pulveriseres og forsvinner.

Vi er opptatt av at det faglige grunnlaget er metodisk ryddig og har sterk integritet, med et tydelig skille mellom faglig grunnlag og politiske meninger og særinteresser. 

NVTF vil sikre faglig kompetanse på alle nivåer som kreves for å forstå viktigheten av, bestille og gi svar på de utredningene som er fundamentet for videre arbeid, slik at de er tilrettelagt for en god og åpen politisk debatt.

NVTF er opptatt av at kompetanseforvitring i samferdselssektoren må motvirkes. Tekna vil støtte tiltak som sikrer medlemmenes kompetanseutvikling og opprettholdelse av gode fagmiljøer og deres faglige integritet.

NVTF vil flagge at det mangler en plan med fokus på den kompetansen som trengs, og også behovet for å ta på alvor sikkerhet/sårbarhet både pga. trusler og elektrifisering. NVTF vil også flagge en mer langsiktig visjon, basert på kreativitet i scenariene, både for det gode liv i fremtidens transport og de teknologiske mulighetene som vi ønsker oss.

 

8. Ta inn over oss konsekvenser av klimakrav

Det er klart at det ikke er mulig for samferdselsområdet å nå klimamål og 55% reduksjon i CO2-utslipp. Det er derfor utarbeidet en tilleggsutredning, som skal svare på hva som skal til for å nå klimamålene.

Utredningen viser at dette gjør at netto nytten øker på jernbaneprosjekter og reduseres på vegprosjekter og at en satsning på jernbane fremfor vei gjør det lettere å nå klimamålene.

Uavhengig av om det reelt bidrar til klimahensyn, er NVTF bekymret for konsekvensene av at alt skal elektrifiseres, særlig den elektrifiseringen av sokkelen som skjer så raskt at det blir mangel både på strøm og nett til samferdselsformål, næringsliv og folk. Dette ser vi innen alle transportformer; bane, sjøfart og luftfart og veg. 

9. Bekymret for konsekvenser av den økonomisk ramme

NTP`en baserer seg på fremskrivning av 2023-budsjettet og ramme +/- 10%. Netto nytte pr budsjetttkrone er sammenligningsparameteren for prosjektene. I de beregnede tallene skal det være tatt høyde for klimaulemper.

 NVTF er også bekymret for kutt i samferdselsbudsjettene, økte energipriser til drift og priser på utbygging og vedlikehold. Også kutt i planleggingen vil gå ut over kompetansen. 

 NVTF er også bekymret for den ekstremt høye byggekostnadsindeksen og prisstigningen som skjer i bygge- og anleggsbransjen og som medfører helt uforutsette store kostnadsøkninger.

 NVTF er også bekymret for den generelle reduserte konkurranseevnen for næringslivet som skjer i disse dager og som påvirkes negativt av motstridende mål, bla konsekvensen av Norges interne, spesifikke klimamål.

 

 10 . Referat fra møte i Tekna

Samferdsels grupper i Tekna har fått orientering av NTP-sekretariatet og det kan oppsummeres derfra at signalene er at:

• Vi må ta vare på det vi har, og fortsette tilstandsbasert drift og vedlikehold, og regne på tid for åpen veg, selv om det er vanskelig å regne på nytten av drift og vedlikehold.

• Vi må utnytte ny teknologi, bla den digitale infrastrukturen og datadeling for å kunne utnytte bla selvkjørende kjøretøyer. 

• Vi må redusere klimagassutslipp, og også forklare konsekvensene av bla elektrifiseringen av alt.

• Vi må øke innsatsen på trafikksikkerhet. Siste års ulykkestall viser at det er all grunn til å fortsatt støtte opp under null-visjonen. 

• Vi må forbedre tilgjengeligheten til infrastruktur for næringslivstransporter. Samferdsel og næring må sees i sammenheng.

• Vi må øke sikkerhet og redusere sårbarhet. Military mobility er et nytt sikkerhetsaspekt og hensyn som må tas også innen samferdsel.

• Vi trenger å utvikle metodikk for å beregne effekter mye lengre fram i tid, og med en teknologidimensjon i de langsiktige planene.

• En bråstans i investeringene og metoden 12x inneværende budsjett gir en uforutsigbarhet som er krevende for kontinuitet i kompetansemiljøene. Det er et etterslep i forhold til kompetansebehovet på mange områder og det trengs en kompetansevridning. Det kommer for eksempel til å bli mangel på både tradisjonell vegingeniørkompetanse pga at mange går av med pensjon. Innenfor de nye kompetanseområdene blir det også mangel hvis ikke kompetansebehovet tas på alvor. Dette trengs det en plan for. Dette er for lite omtalt i NTP.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg