Sannsynligvis som følge av alle lettvinte og usaklige uttalelser om Airbnb, har nå et styre i Lofsrudhøgda borettslag i Oslo faktisk bestemt å forby Airbnb- utleie. Det er oppsiktsvekkende og veldig uheldig. Dette har de ikke anledning til ifølge borettslagsloven paragraf 5.4.
Det menes mye om utleie. Ikke alt er basert på fakta, bl.a. at Airbnb-gjester bråker og at korttidsutleie fortrenger langtidsutleie.
Her er noen flere eksempler på uriktige påstander.
Det klages på utleiepriser, men kostnader har økt 10 ganger mer for utleiere enn for leiere
Tall fra statistisk sentralbyrå viser at siden 2018 har kostnadene for boligeiere økt med 76% og for boligleiere 7,6%. Det er kun 10% av de økte kostnadene som utleierne sliter med. At man i Tromsø har hatt en økning på 19% viser at det er lokale variasjoner som kan kalles markedstilpasninger.
I forslaget til den nye Boligleielova er det positivt at det er foreslått en bedre markedstilpasning. Det betyr også at studenter som vil bo på hybelen om sommeren bør betale mer for sommermånedene enn ellers i året, eller reise hjem.
Upresist på NRK om forbud mot semesterbasert utleie
På NRK 1.6.25 av journalist Sandra Amalie Lid Krumsvik kom det fram at det er ulovlig at elev- og studenthybler og -leiligheter kun leies ut til dem i semesterne og holdes stengt om sommeren. Denne påstanden stiller jeg et stort spørsmål ved, fordi:
- Det er et unntak i Husleielova vedrørende f.eks. det som kommunen har definert som studentboliger: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§11-2
- Husleielova gjelder ikke for pensjonater og lignende overnattingssteder. Det kan være for eksempel for kort-og langtidsutleie ved Airbnb og lignende: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-1. Sesongarbeidere, studenter, turister, folk som pusser opp egne boliger og folk som plutselig må flytte ut, trenger et slikt pensjonatlignende tilbud. Det er altså ikke regulert av Husleieloven, og det er heller ikke foreslått i den nye Boligleielova.
- Det kan inngås tidsbestemt leieavtale under tre år hvis det er saklig grunn til det. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3
- For beboelsesrom, dvs hybel i et hus der utleier bor kan utleier si opp leieavtalen når hen vil med 1 mnd. varsel: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-5 Det vil si i mai.
Jeg kan heller ikke forstå at det er et noe stort problem å fordele utleieenheter å denne måten i løpet av året, i et samarbeid mellom utleier og leier. For mange studenter ville det være en fordel. Det ville det iallfall ha vært da jeg selv studerte til sivilingeniør i Trondheim. Det var et større problem at jeg måtte betale for hybelen om sommeren når jeg allikevel ikke var der, men på sommerjobb på hjemstedet mitt.
Feil påstander om manglende registrering hos skattemyndighetene
Det er mange som skriver og snakker om at Airbnb må registreres, selv om det er registrert.
Så sent som 2.6.25 på en konferanse i Teknas lokaler i Dronning Mauds gate holdt en representant fra Skatteetaten et foredrag om bruk av kunstig intelligens i Skatteetaten. Han eksemplifiserte med at KI kunne bistå med sjekke hvem som eide sekundærbolig og spørre eieren om de ikke drev utleie, for eksempel via Airbnb, og om de da ikke burde betale skatt. Dette er et dårlig eksempel på flere måter. Hvis utleie via Finn.no hadde vært nevnt, hadde eksempelet kanskje vært relevant, men ikke for Airbnb-utleie.
Airbnb har jo siden før 2020 sendt årsoppgave til Airbnb som grunnlag for skatt til skatteetaten. Det er mulig fordi Airbnb blir tvunget til å be brukere om å identifisere seg med skattenummer eller personnummer. Foreleseren visste faktisk dette og bekreftet at jeg hadde rett. Det er synd at det må minnes om ved slike anledninger.
Manglende informasjon om nye registreringskrav og straffeforslag fra regjeringen
Jeg fikk heldigvis mulighet til å direkteformidle til representanten for Skatteetaten 1.6.2025, at i stedet for at vi slenger ossrundt seg med personnummeret, hadde det vært en stor fordel om skattemyndighetene i Norge samarbeidet med Brønnyøsundregisteret og ga alle som leier ut mulighet til å etablere og bruke et skattenummer som utleier for å betale utleieskatt. En slik presis hensikt innfrir kravet om formålet mhp GDPR. Dette er en fullt mulig og er en enkel løsning i et digitalisert offentlig Norge.