Som frivillig leder av Den norske vertsklubben, har jeg fått med meg planene om et unødvendig byråkrati for å begrense utleie i Europa og i Norge. Dette hadde jeg et leserinnlegg om i Finansavisen den 25.09.24.
Bygger på et feil bilde av korttidsutleie
Lokale politikere er bekymret for økningen av korttidsutleie. Frykten bygger på en rekke påståtte uheldige virkninger og udokumenterte konsekvenser av slik utleie. Troms og Bergen brukes bla. som eksempel. Noen av argumentene som brukes er at Airbnb ødelegger boligmarkedet for studenter og lokal arbeidskraft. Det påstås også at denne utleievirksomheten ikke er registrert og regulert.
Emil Thowsen Harloff i selskapet Dinbnb forklarer imidlertid i Finansavisen 19.09.24 at det ikke er veksten i korttidsutleie som ødelegger leiemarkedet for studenter og lokal arbeidskraft. I følge analyseselskapet AirDNA er det i Bergen kun ca. 10 prosent av Airbnb-enhetene som er tilgjengelig året rundt som utleieboliger.
EU-direktiv ønskes velkommen av NHO
Iveren etter å begrense korttidsutleie har resultert i Direktivet Regulation – EU – 2024/1028 – EN – EUR-Lex Dette vil bli innført i Norge innen april 2026. Det gjelder for korttidsutleie hvor man bruker betalings-apper som Airbnb.
Iveren etter å begrense korttidsutleie har resultert i Direktivet Regulation – EU – 2024/1028 – EN – EUR-Lex Dette vil bli innført i Norge innen april 2026. Det gjelder for korttidsutleie hvor man bruker betalings-apper som Airbnb.
NHO og hotellnæringen vil bruke mer lokal registrering til å begrense Airbnb-utleie generelt, ref bla Finansavisen og Aftenposten.Dette har jeg tidligere kommentert.
Harloff fra DinBnb ønsker også en registreringsplikt i det han kaller den relativt uoversiktlige «Airbnb-næringen». Dette er imidlertid ikke «næring». 90 % av Airbnb-utleie i Bergen er private rom eller boliger som kun leies ut i perioder fra hjemmene til lokale beboere som åpner opp for utleie når rommene ellers ville stått tomme. At denne utleien er «uoversiktlig» er heller ikke helt riktig. Airbnb-enheter er offentlig kjent, de er kontrollert og åpent evaluert med kvalitetsvurderinger.
Registrering i tråd med EU-direktivet er heller ikke ansett for å være noe problem for Airbnb.
Korttidsutleie er allerede registrert
Dagens registreringer skjer i samarbeid med Airbnb. I Norge er personer, personers virksomhet og bolig registrert i Brønnøysundregistrene, Skatteregisteret og i reguleringsplaner, og det er regulert i Borettslagsloven, Sameieloven og Plan- og bygningsloven. De lokale regulatoriske krav som finnes gjennom plan- og bygningsloven blir imidlertid lite brukt.
Det kan kanskje være vanskelig å kvantifisere korttidsleies omfang og mulig innvirkningen på lokalsamfunn og tjenester. Det burde imidlertid være enkelt å kunne bruke nasjonale data lokalt, for lokalt skjønn og implementering og iverksetting av tiltak der det er betydelig uheldig innvirkning i lokalsamfunnet. Den norske stat og kommuner burde få til dette på en mer effektiv måte enn den byråkratiseringen som EU-direktivet legger opp til.
Vanlige folks utleie bør ikke begrenses
I land hvor denne nye registreringen brukes som et påskudd for å begrense korttidsutleie lokalt, har lokale verter allerede startet protester. Det Britiske parlamentet har behandlet et White paper om dette. De peker bla. på behov for tilpasning til alle steder som ikke har slike utfordringer og å unngå overbyråkratisering som urettferdig vil holde tilbake mindre virksomheter og ødelegge for personer som bare av og til leier ut et ledig rom.
For vanlige verter og for samfunnet, er det derfor grunn til å være skeptisk til ytterligere registrering som åpner opp for begrensning av bare denne typen utleie.
Samtidig vil en regulering ikke bare redusere overnattingene. Det vil også begrense omsetning for det lokale næringslivet. For for at turister skal legge igjen penger i restaurantene og butikkene våre, er det jo en forutsetning at de har et sted å bo. Dette har Herloff påpekt med rette.
Det er uansett viktig at en tilnærming og eventuell ytterligere lovregulering på dette området bygger på fakta, både når det gjelder risiko, faktisk virkning av kortsiktig utleie, kunnskap om hva som allerede er lovfestet registrering og regulering, hvordan det vil ramme vanlige folk og hvordan dette burde kunne gjøres enkelt i Norge.
2 kommentarer
Jepp! Bra innlegg!
Takk for det, Mette!
Hyggelig av deg.