Unødvendig byråkrati for å begrense Airbnb

Jeg har ikke noe problem med  å dele mitt kjøkken og bad med folk fra hele verden. Det er hyggelig og nyttig for en enke. Heller ikke nabolaget mitt har problemer med dette. Men jeg har problemer med begeistringen for et kommende unødvendig byråkrati som begrenser uteie og den gjestfriheten som vokser i norske hus og hytter. Det ekstra byråkratiet burde flere stille spørsmål ved hensikten med. 

Det er skapt et feil bilde av korttidsutleie i Norge 

Lokale politikere er bekymret for økningen av korttidsutleie. Frykten bygger på en rekke påståtte uheldige virkninger og udokumenterte konsekvenser av slik utleie. Troms og Bergen brukes bla. som eksempel.

Noen av argumentene som brukes er at Airbnb ødelegger boligmarkedet for studenter og lokal arbeidskraft. Det påstås også at denne utleievirksomheten ikke er registrert og regulert.

Emil Thowsen Harloff i selskapet Dinbnb forklarer imidlertid i Finansavisen 19.09.24 at det ikke er veksten i korttidsutleie som ødelegger leiemarkedet for studenter og lokal arbeidskraft. I følge analyseselskapet AirDNA  er det i Bergen kun ca. 10 prosent av Airbnb-enhetene som er tilgjengelig året rundt som utleieboliger.

EU-direktiv ønskes velkommen av NHO 

Iveren etter å begrense korttidsutleie har resultert i Direktivet Regulation – EU – 2024/1028 – EN – EUR-Lex . Dette vil bli innført i Norge innen april 2026. Det gjelder for korttidsutleie hvor man bruker betalings-apper som Airbnb.

NHO og hotellnæringen vil bruke mer lokal registrering til å begrense Airbnb-utleie generelt. De sier i  Finansavisen at det er konstruktivt å innføre registreringsplikt for Airbnb og strengere reguleringer, for å  sikre at Airbnb-veksten ikke går på bekostning av bomiljøene eller skaper problemer for vertskommunene. ref også Aftenposten som tidligere er kommentert.

Harloff fra DinBnb ønsker også en registreringsplikt i det han kaller den relativt uoversiktlige «Airbnb-næringen». Dette er imidlertid ikke «næring».

90 % av Airbnb-utleie i Bergen er private rom eller boliger som kun leies ut i perioder fra hjemmene til lokale beboere som åpner opp for utleie når rommene ellers ville stått tomme.

Jeg leier for eksempel i perioder ut rom i det gamle herskapshuset mitt og er «gjestenes favoritt». Men til jul vil jeg at de tre ungene mine med familier kan komme hjem og bor her sammen med meg.

Påstanden om at denne utleien er «uoversiktlig» er heller ikke helt riktig. Airbnb-enheter er offentlig kjent, de er kontrollert og åpent evaluert med kvalitetsvurderinger.

Registrering i tråd med EU-direktivet er ikke ansett for å være noe problem for Airbnb.

Det er imidlertid grunn til å spørre om dette er en byråkratisering og registrering for registreringens skyld, noe Trygve Hegnar gjør i sin omtalte lederartikkel.

Kristin Krohn Devold, adm. direktør i NHO Reiseliv, og Anders Nyland, reiselivsdirektør i Bergen har 24.09. i  Finansavisen tolket Hegnar i verste mening. Men det er faktisk NHO som konstruerer en unødvendig konflikt ved sine uttalelser om «Den omfattende, uregulerte hotellvirksomheten i private boliger, uten tilsyn eller regulering, som forstyrrer bomiljøene og driver opp boligprisene.»

Korttidsutleie er allerede registrert

Dagens registreringer skjer i samarbeid med Airbnb. I Norge er personer, personers virksomhet og bolig registrert i Brønnøysundregistrene, Skatteregisteret og i reguleringsplaner, og det er regulert i Borettslagsloven, Sameieloven og Plan- og bygningsloven.


Jeg er en 5-stjerners vert og gjestenes favoritt som  leier ut rom i huset mitt og hytte et par uker i året via Airbnb-annonsene. Det er selvfølgelig registrert.

Dersom det er betydelig uheldig innvirkninger av utleie i lokalsamfunnet, bør man selvfølgelig bruke de lokale regulatoriske krav og virkemidler som man allerede har.
De blir imidlertid lite brukt.

Samtidig burde det i en godt digitalisert stat som Norge, være enkelt å kunne bruke nasjonale data lokalt, og på en mer effektiv måte enn den byråkratiseringen som Direktivet Regulation – EU – 2024/1028 – EN – EUR-Lex legger opp til.

 

Vanlige folks utleie bør ikke begrenses 

Denne nye registreringen brukes nå i mange land som et påskudd for å begrense korttidsutleie lokalt, og lokale grupper av verter har allerede startet protester, bla i Portugal Det Britiske parlamentet behandlet et White paper om dette 12.09. De vil ha tilpasning til alle steder som ikke har slike utfordringer og unngå overbyråkratisering som urettferdig vil ødelegge for mindre virksomheter og personer som bare av og til leier ut et ledig rom.

For vanlige verter og for samfunnet er det derfor grunn til å være skeptisk til ytterligere registrering som åpner opp for begrensning av bare denne typen utleie.

En regulering vil ikke bare redusere overnattingene. Det vil også vil begrense omsetning for det lokale næringslivet. For turister som skal legge igjen penger i restaurantene og butikkene våre, må jo ha et sted å bo. Det har Herloff påpekt med rette.

Det er uansett viktig at en tilnærming og eventuell ytterligere lovregulering på dette området bygger på fakta, både når det gjelder risiko, faktisk virkning av kortsiktig utleie, kunnskap om hva som allerede er lovfestet registrering og regulering, hvordan det rammer vanlige folk og hvordan dette burde kunne gjøres enkelt i Norge.

På fritiden er jeg frivillig leder av Den norske vertsklubben sammen med Reda. Vi har engasjert oss  for verter i Norge.

Jeg  har fått med meg planene om et nytt byråkrati som skal brukes til  å begrense utleie i Europa og i Norge. Her er jeg i Dublin, på besøk hos Airbnb’s hovedkontor i Europa.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg