En kveldsprat med Brian Chesky

I går deltok jeg på et zoom-møte med Brian Chesky sammen med 80 andre Airbnb-ambassadører og ledere av AirBnb vertskapsgrupper fra hele verden.

 Jeg er selv Airbnb-ambassadør og leder av Oslo Airbnb host comunity.

 

Vinter-release i 2023

Brian fortalte oss om 3 store nyheter i 2023, winter releasene. De vil berøre de 7 millioner hjemmene hvor det deles rom med gjester ved hjelp av Airbnb-appen. Forrige gang jeg deltok på et slikt møte var i vår da han orienterte om 25 fremskritt i «The summer release».

Brians nye og kompetente utviklere har nå brukt feedback fra 170 millioner brukere til å forbedre AirBnb enda mer. Dette gjør vinter-release 2023 til en vinner-release.

 

AirBnb bruker kunstig intelligens

AI gjør oss til bedre vertskap, bla med et «story board» som vil bidra til mer suksessfulle annonser, håndtere språkbarrierer bedre, tidssoner, og søk av temaer i retningslinjer som er over 100 sider lange. AI vil etter hvert erstatte flere oppgaver, særlig oppgaver som er super-repetitive.

AI vil imidlertid sannsynligvis ikke kunne erstatte oppgaver som krever dypt menneskelige egenskaper, en varm hånd eller hjertelig omtanke for medmennesker, som vertskap, gjestfrihet og kundeservice.

 

Det handler om hjertevarme

Brian har tydelige forventninger til rollen som vertskap for AirBnB-reiser fordi det handler om å «Reise som et menneske». Det er et menneskelig element i dette. AirBnb-verter er av og til det eneste mennesket man møter på reisen, og ofte det første man prater med. Uttallige reviews forteller om takknemlighet for mottakelser av et helt spesielt slag, av vanlige, lokale folk som leier ut rom i sitt eget kjære hjem. Det er ikke mye som skal til for å føle seg hjemme i et Airbnb-hjem etter en prat med en slik hyggelig AirBnb- vert. Dette handler om kontakt mellom mennesker og å bli tatt inn i varmen i en verden hvor det er i ferd med å bli mer og mer isolasjon. Dette er ikke det samme som en streng husvert med en lagtidskontrakt i hånda.

 

Å alltid hjelpe gjester med å finne deres ønskevert

Det er fortsatt slik at de fleste reisende vil bo på hotell (45%), over 20 % av nye gjester velger å bo i et vanlig hjem fremfor et upersonlig hotell. Airbnb-hjem gir det lille ekstra. Gjester kan velge en persons stil, omgivelser, atmosfære og velkomst. Det finnes så utrolig mange reviews på Airbnb som viser at denne menneskelige kontakten er noe som trigger folks åpenhet og sosiale nysjerrighet.

Derfor vil Airbnb nå lansere enda et kvalitetsmerke. Det er en markering av «gjestenes favoritthjem» -de mest elskede hjem. Det er de som har en rating på 4.9, og under 1% kanselleringer og under 1% klager, målt og oppdatert på daglig basis. Det er nå 2 millioner slike hjem i Airbnb.

Samtidig forbedres oversikten over ratings og reviews og det blir mer åpent. Airbnb gjør det mulig for potensielle gjester å se hvem som har gitt hvilke tilbakemeldinger og stjerner.

 

Å alltid tilby riktig pris

Bedre pristilpasning betyr sannsynligvis lavere pris og flere gjester.  Statistikken viser at det blir 30% flere bookinger når verten er flink til å tilpasse og oppdatere prisene til markedet. Det er vinn-vinn.  Airbnb gjør dette mye enklere ved å legge sammenlignbare prisene inn i kalenderen og det er enkelt ved et klikk å se på kartet hvilke utleieenheter som kommer frem av tabellen. Det er lett å se totalprisen fordi det legges opp til at alt er inkludert i prisen.

Oversikt over inntjening blir også lettere å forholde seg til i en ny og enklere tabell.

 

Å alltid vise fram annonsen best mulig 

Det kommer en mye bedre tilpasset bildeoversikt over rommene som er til utleie i vertens hus. Med overskrifter over romtype blir det enklere å forholde seg til. Det kalles suiter over tilgjengelig areal. Her er det også en mye enklere oversikt over alt av tilbehør som er tilgjengelig. Det er også laget en egen oversiktlig tittel i headingen for ankomstguide. Det vil være mulig å låse seg inn i smart dørlåser eks. Yale via Airbnb-appen. Er det ikke smart?

Airbnb’s superflinke designere har utarbeidet 40 nye ikoner med detaljer, som skal gjøre det enkelt og morsomt, ja nærmest underholdende å merke fasilitetene med hva som er der, eks. sofa, seng mm. Brian viser til eksperten Charles og understreker at dette er datadrevet, og at det faktisk er helt sant at detaljene utgjør designen av dette.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg