Høy på høyt rekesmørbrød

Det er sjelden jeg er ute på byen for å spise, selv om noen vil si at jeg gjør det hver dag i kantina på jobben. Der serveres det også rekesmørbrød, men til lunsj spiser jeg som regel suppe.

Hjemme er det lite rekesmørbrød, iallfall når jeg er alene. Vi er vi flere som deler kjøkkenet, men jeg lager bare mat til meg selv. Det er nesten bare til lørdagskvelder og søndagsmiddager jeg kokkelerer hjemme, og en og annen ukedag eller uke hvis jeg har besøk. Da kan jeg til gjengjeld få servert lekre middager når jeg kommer hjem. Ellers på ukedagene er det ganske enkel matlaging for min del.

Jeg nyter det ekstra når jeg får en gourmetopplevelse. En jeg har opplevd, var da jeg var på styreseminar med Tekna i Porsgrunn. En av lunsjene ble tilbragt på Elvespeilet Mat og Vinbar. Her hadde kokken gjort seg flid og det ble servert de lekreste retter, slik som dette høye rekesmørbrødet.

Det er luksus å få servert noe sånt. Det er luksus å kunne sette seg ned i fred og ro og kunne kikke på en meny og velge akkurat hva man vil ha. Jeg var tørst og valgte Aas Uten som drikke. Noe så enkelt, elegant og eksotisk. Øl brygget i Drammen, reker fanget i Skagerak og håndplukket og pent dandert på en litt grov loff på en seng av finskåret salat, med majones, tomat, sitron og avokado.

Det var en ren nytelse å sitte der i en god stol, skjære seg bit for bit gjennom materien av herligheter, tygge rolig, følge med på og delta i den muntre praten og bare nyte stunden av service og leveranse i toppklasse sammen med hyggelige mennesker.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg