Brinetrykket- hvordan står det til med det?

Som julekvelden på kjerringa kom det, det lave brinetrykket. Ikke nok med at jeg den siste lørdag kvelden før jul satt og leste til Togaf-sertifiseringseksamen 20.12.22 på Glasspaper, så merket jeg kulda fra vinduet på en ny måte. Radiatoren var kald. Det skal den ikke være når det er nærmere -10 kuldegrader ute.

Alarmen på bergvarmeanlegget hadde gått. Den lyste rødt og varselet var lavt brinetrykk. Grensen er 0,8 og det var 0,7.

Jeg har et bergvarmeanlegg med ledning 240 m ned bakken som utveksler varme med vannårer under bakken og er koblet til de gamle radiatorene i huset fra 1939. Systemet har gått stabilt og gitt meg god varme i 5,5 år, etter en nødvendig oppdatering i påsken 2017. Det ble installert 5.11.2016, samme dag som Eino døde.

Lørdag kveld i titida ringte jeg rørleggervakta. Jeg fikk beskjed om å finne brinevæskekannene, eller ihvertfall spesifikasjon eller dokumentasjon på innholdet. Det selges i 25-litersdunker hos brødrene Dahl. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte regne med litt ekstrakostnad for å fixe dette på en lørdag eller søndag, kan man si. Montering av ekstra pumpe for brinevæskepåfyll var også anbefalt.

Brinevæskedunkene som jeg hadde tatt vare på sto ikke i garasjen, og kameraten min som sist hjalp meg med å rydde i garasjen husket ikke å ha sett noen kjølevæskedunker der.

Heldigvis fant jeg vedlikeholdspapirene og loggboka mi. Der var det telefonnummer til han som var her i 2017 og restartet anlegget med ny styringsmodul. Han var hyggelig til tross for forstyrrelsen sent en lørdag kveld. Han mente det måtte være HiX35-brinevæske, men han jobbet ikke med dette lengre.

Jeg lurte på om rørleggervakta tok litt ekstra hardt i da det ble snakk om over 6000 kr pr time og tilsvarende for å skaffe brinevæske og i tillegg montere pumpe. Etter å ha fått servert dette regnestykket spurte jeg ham til slutt om han kunne fortelle meg hva han ville ha gjort. Da sa han at jeg burde vente til mandag og bestille en vanlig rørleggertime. Men jeg kunne ringe han tilbake på søndag og få avtalt en time hos han hvis jeg ville. Jeg ringte tilbake søndag midt på dagen, men fikk ikke svar.

Søndag morgen fant jeg brinevæskespesifikasjonen. Det var HiX35. Jeg fant også installasjonsfirmaet, som hadde gått konkurs. Jeg prøvde å ringe det allikevel. Telefonen var stengt. Søndag ettermiddag fikk jeg imidlertid svar på det mobiltelefonnummeret som var oppført. Da fikk jeg snakke med en hyggelig kar. Han hadde lagt opp virksomheten, men han forklarte gjerne hva jeg skulle kunne gjøre selv.

Han sa at jeg bare kunne skru opp en av ventilene og fylle på et par liter vann selv, med hageslangen. Når det er 300 liter kjølevæske som tåler -35 grader, gjør det ikke noe om man fyller på litt vann, forklarte han. Det reduserer lite evnen til å ikke fryse.

Jeg spurte imidlertid om han ikke heller kunne gi meg en anbefaling på en rørlegger som kunne komme og gjøre dette for meg. Det fikk jeg. Rørleggeren ringte jeg mandag kl. 08.00 og han kommer på torsdag.

I mellomtiden fyrer jeg med ved i badstua som er i rommet ved siden av bergvarmeanlegget og lar døra stå åpen til resten av huset. Der har jeg en 14 kW badstuovn som holder hele huset varmt. Ved har jeg liggende bak garasjen etter at jeg fikk hogd noen hagetrær i 2020. Etter tre dager med snøvær, ble det litt snømåking også, for å få fram den veden. Litt trim trenger man også mellom eksamenslesingsøktene.

I dag har jeg altså eksamen i Togaf 9.2 og på lille juleaften på fredag kommer de første gjestene på pinnekjøtt. Storfamilien inkl. barnebarn kommer på juleaften på lørdag.

Jeg satser på at brinetrykket er i orden til da.

Wish me Good luck på eksamen!

4 kommentarer
    1. Det var mye styr og lite hjelp… på en måte… Men nå har vel alt ordnet seg… eller var det torsdag ja… og eksamen er over og har nok gått bra 😀 God onsdag til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg